Universal Music Belgium is de Belgische tak van Universal Music Group, de grootste platenmaatschappij ter wereld. Universal Music vertegenwoordigt een breed scala aan internationale en lokale artiesten in verschillende genres. Enkele van de prominente artiesten die onder contract staan, zijn wereldsterren zoals Drake, Taylor Swift en U2, evenals bekende Belgische artiesten zoals Tourist LeMC.
In 2021 bracht Universal Music Belgium het album ‘Italian Songbook’ van Helmut Lotti uit. Met meer dan 14 miljoen verkochte albums wereldwijd heeft Helmut Lotti in zijn carrière ongeveer alles gezongen wat iemand kan zingen: Nederlandstalige variété en rock, klassieke muziek, Afrikaanse, Latijns-Amerikaanse en Russische muziek, Elvissongs, popklassiekers, swing, soul, American standards en metal. ‘Italian Songbook’ bevat een verzameling Italiaanse hits die Helmut op zijn eigen romantische manier interpreteert, aangevuld met enkele eigen composities.
Het doel was om Vlaanderen te laten genieten van Helmuts nieuwe meesterwerk. Universal Music Belgium rekende op de expertise en het netwerk van Speak Up om het album ‘Italian Songbook’ onder de aandacht te brengen.
Speak Up formuleerde een duidelijke PR-strategie om de albumcampagne van Helmut Lotti via pers te lanceren. De campagne begon met de release van de single ‘Tarantella’, een eigen compositie van Helmut voor het album. We zorgden ervoor dat alle mediapartners warm werden gemaakt voor de Italiaanse koers die de zanger had ingeslagen. Daarna volgden de singles ‘Bella Ciao’ en ‘La Vita’, ondersteund door bijpassende videoclips, om de campagne verder te versterken. Deze nieuwe muziek was een voorbode voor een tour die langs binnen- en buitenlandse podia trok.
De PR-campagne had een indrukwekkende impact, met maar liefst 17 artikelen in vooraanstaande media zoals Dag Allemaal, De Zondag, De Standaard Weekblad, Humo, Knack, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, Het Laatste Nieuws, Story, Krant van West-Vlaanderen, Primo en TV Familie. Dag Allemaal organiseerde exclusief een winactie voor een privé gondeltocht met Helmut in Venetië, ondersteund door een reportage. Helmut Lotti kreeg met zijn nieuwe muziek ruime airplay op Radio 2 en was te zien in tv-programma's zoals De Zevende Dag (Eén), De Cooke & Verhulst Show (Play 4), Waarheid, durven of doen (VTM), Tien Om Te Zien (VTM), De Ideale Wereld (Canvas), evenals op verschillende regionale zenders. Bovendien verzorgde Het Laatste Nieuws de première van de videoclip van ‘Bella Ciao’ en organiseerde Radio 2 een intieme showcase voor een selecte groep luisteraars. De campagne leverde Helmut tot slot een nominatie op voor een MIA (Music Industry Award) in de categorie ‘Vlaams populair’.