Hasselt staat al jarenlang bekend als ‘Hoofdstad van de Smaak’, waar mode en gastronomie naadloos samenkomen. Om het winteraanbod te promoten, werkt de stad elk jaar aan een gerichte stadsmarketingcampagne.
In 2022, met de komst van De Warmste Week naar Hasselt, lag de nadruk op warmte en een gezellig en sfeervol aanbod tijdens de wintermaanden. Hasselt staat ook bekend en wordt gewaardeerd om haar traditionele producten zoals speculaas en jenever. Deze warmte, fierheid en verbondenheid wilden we overbrengen op zowel inwoners als bezoekers.
Het hoofddoel was: meer bezoekers, meer beleving en meer bestedingen in de stad. Kortom: een sterke campagne die resoneert bij zowel burgers als bezoekers. De stad Hasselt vertrouwde op de expertise van Speak Up om een strategische campagne te ontwikkelen en op te volgen.
Met als rode draad warmte, gezelligheid en erfgoed ontwikkelden we een concept dat het vrijetijdsaanbod en de sfeer tijdens de wintermaanden bundelde. Van shoppen voor eindejaarscadeaus naar events als De Warmste Week en Winterland, met een typische Hasseltse borrel en krokante speculaas in de hand.
Onder de noemer ‘Winter in Hasselt’ werd een duidelijk verhaal en call to action geformuleerd. Hoewel het campagneconcept gebaseerd was op bestaande inzichten, was het belangrijk om visueel een frisse, nieuwe stijl te introduceren. Daarom kozen we voor drie verschillende campagnebeelden, elk gericht op een specifieke doelgroep:
• Een groep vrienden die gezelligheid en sfeer uitstralen
• Een ouder koppel dat het eindejaarsshoppen belicht
• Een kind dat geniet van Hasseltse speculaas
De campagnebeelden werden strategisch ingezet afhankelijk van het medium, de periode en de doelgroep. Ook in de campagnevideo kwamen dezelfde thema’s en personages terug.
De campagne leidde tot meer zichtbaarheid voor de stad dankzij een evenwichtige mediaspreiding in Vlaanderen en Nederlands-Limburg via printadvertenties, digital advertising, trambestickering, billboards, affichage, tv-spots en via de online en offline stadskanalen.