Elk jaar brengt PKP DWNTWN de energieke Pukkelpop-sfeer naar de Hasseltse binnenstad. Dit unieke evenement biedt de stad een voorproefje van het grootschalige festival met een boeiende mix van activiteiten zoals skate, streetart, basketbal, boulderen en uiteraard live muziek. De winnaars van de sportwedstrijden krijgen een ticket naar het PKP DWNTWN-terrein op de festivalweide.
Na twee jaar van afwezigheid door de coronapandemie keerde PKP DWNTWN in 2022 terug naar de Hasseltse binnenstad. De Dienst Jeugd van de stad Hasselt schakelde de hulp in van Speak Up voor de promotie van het evenement. Het doel was duidelijk: de link tussen de binnenstad en Pukkelpop verder versterken en zowel Hasselaren als bezoekers aantrekken naar dit gratis stadsfestival.
De campagne werd vormgegeven binnen de huisstijl van de stad Hasselt, maar kreeg een frisse twist om specifiek jongeren aan te spreken. Speak Up coördineerde de communicatie tussen de stad, Pukkelpop en verschillende stakeholders. Dankzij een sterke gezamenlijke aanpak werd de campagne vier tot vijf weken voor het evenement gelanceerd en verspreid via de kanalen van de stad, Pukkelpop, artiesten en partners.
Er werd sterk gefocust op contentcreatie tijdens het festival, waarbij jonge content creators werden ingezet voor fotografie en short format video. Tijdens de editie van 2022 werd een aftermovie geproduceerd die de sfeer van het mini-festival vastlegde. Deze werd getoond op de schermen van het Pukkelpop-festival en Hear Hear en maakte deel uit van de zomerse stadsmarketingcampagne.
De campagne bereikte het publiek via sociale media, digital advertising, affichage, busbestickering, persberichten, nieuwsbrieven en offline stadskanalen.
De PKP DWNTWN-campagne bleek een groot succes, zowel in termen van stadspromotie als festivalervaring. De editie van 2022 trok maar liefst 5.000 bezoekers. Bovendien leidde de PR-campagne over de twee edities tot 88 publicaties in prominente media zoals De Standaard, De Morgen, VRT NWS.be, Het Laatste Nieuws, Le Soir, Knack, RTBF, Humo, Het Belang van Limburg, TV Limburg, Studio Brussel, Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad.