Het Vlaams Centrum voor Agro-en Visserijmarketing (VLAM) is een publieke instelling die zich richt op de promotie van producten uit de landbouw-, tuinbouw, visserij- en agrovoedingssectoren. VLAM ondersteunt Vlaamse producenten door hun producten te promoten en positioneren in binnen- en buitenlandse markten.
November markeert het begin van het plantseizoen en is daarmee de ideale tijd om te planten. Elke tweede zaterdag van november vindt Nationale Boomplantdag plaats. VLAM wil met deze campagne Vlamingen bewust maken van het belang van het aanplanten van bomen, struiken, haagplanten en vaste planten vanaf november. Daarnaast wil VLAM hen inspireren en motiveren om in deze periode te beginnen met planten.
VLAM vroeg om een creatieve PR- en influencercampagne rond Nationale Boomplantdag op 11 november 2023. De campagne moest niet alleen gericht zijn op Vlaamse tuineigenaren, maar ook zichtbaarheid creëren binnen de sector, met name boomkwekerijen en tuincentra. VLAM vertrouwde op de expertise en het netwerk van Speak Up om deze campagne succesvol onder de aandacht te brengen.
Speak Up ontwikkelde een PR- en influencerstrategie om maximale aandacht te genereren vóór, tijdens en na Nationale Boomplantdag.
Om de campagne in te luiden, betrokken we bekende Vlaming Tine Embrechts. Tine trok zelf haar laarzen aan en haalde haar schop van onder het stof. Ze plantte een Mexicaanse Eik in haar Antwerpse stadstuin. Dit was tevens een knipoog naar de roots van haar oudste kinderen. Speak Up zorgde ervoor dat dit moment werd vastgelegd door verschillende journalisten.
Daarnaast werd bekende Vlaming Bartel Van Riet, en een aantal andere influencers, betrokken om in hun eigen tuin een boom te planten. Ze namen hun volgers mee op een zoektocht naar de juiste boom of plant bij boomkwekerijen en tuincentra, lieten zien hoe ze deze met zorg plantten en deelden de vele voordelen van hun groene inspanningen op hun kanalen.
Speak Up schreef tot slot persberichten op maat van verschillende media en bood gerichte interviews aan met regionale tuinkenners aan regionale pers. In de week van Nationale Boomplantdag werd een algemeen persbericht verstuurd.
De PR-campagne leverde maar liefst 20 publicaties op in prominente media zoals De Zondag, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, Libelle, Radio 2, ATV, Dag Allemaal, Story en VILT.
De influencercampagne had een gecombineerd bereik van 261.900 volgers en een buitengewoon hoge engagement rate van 13,3%.